Totaal aantal pageviews

dinsdag 28 mei 2013

Rap naar huis

Ik denk dat het virus wat Wim Schermer getroffen heeft ook mij te pakken. Toch een fors aantal dagen niet fit, spierpijn etc. Fietsen kwam er niet van. Afgelopen weekend cursus Action Types gegeven, waarin een mooi filmpje van een velomobiel. Al met al vandaag weer begonnen met woon-werk. Vanuit Brandwijk pak ik al snel het fietspad langs de N214, rijdt prima door, weinig schoolgaande jeugd 's morgens vroeg. Terug naar huis de gaskraan nog iets verder open gedraaid, richting 40-45 km p/u. Geen tijd gemaakt voor een fotootje.

donderdag 16 mei 2013

Linkerbocht, rechterbocht.....

In dit bericht een uiteenzetting over het makkelijk insturen van bochten, niet de scherpe bochten, maar flauwe bochten. Herkent u het gevoel dat de ene bocht makkelijker instuurt dan de ander? Dat u een voorkeur heeft voor de linker-of de rechterbocht. U vraagt zich af hoe dat kan, waarom stuur ik de ene bocht met meer vertrouwen in dan de andere bocht? Hieronder de verklaring voor dit fenomeen.

Elke persoon heeft een voorkeurs dominant oog, het oog waar de informatie sneller wordt verwerkt als er beweging in waar genomen wordt. Het insturen gaat samen met beweging. Voor mij zelf is het insturen van een bocht naar rechts net iets minder prettig dan het insturen van een bocht naar links. Mijn dominante oog is mijn linkeroog, ik heb simpelweg sneller contact aan mijn linkerkant, maak makkelijker contact met deze bocht. Het dominante oog en de bocht werkt dus tegengesteld.


In bovenstaand plaatje gaat het ook nog over lateraal en perifeer zicht. Daarover een andere keer.

Kan ik iets verbeteren over het insturen van mijn niet zo favoriete bocht. Jawel, heel eenvoudig. Draai uw dominante oog richting de bocht, het tegengestelde oog, in de richting van uw minder favoriete bocht. Maak daadwerkelijk contact met de omgeving daar, u zult merken dat het doorlopen van deze bocht makkelijker, comfortabeler zal gaan.

Tot een volgend keer.

maandag 13 mei 2013

Hollandse luchten!

Gistermiddag een rustig ritje gemaakt. Het was nationale Molendag, maar door het mindere weer waren  er heel wat minder mensen op af gekomen, zelfs de molens van Kinderdijk deden het met veel minder Nikon's, Canon's en andere telelenzen. Zelf dus ook wat mak aan gedaan, de benen voelden nog wat "dik" nadat ik zaterdag eens flink "aan de boom geschud" had.


Ik bemerk dat ik het windspel voorlopig aardig onder de knie heb. Zijwind kan ik opvangen door 25 jaar motorrij-ervaring. Komt dat in ieder geval nog ergens van pas.. Het is echter nog geen windje 6/7 geweest. Heb zo'n idee dat het rijden met de Quest dan niet meer zo plezierig is. De toekomst zal het leren.

zaterdag 11 mei 2013

5 Miljoen gevraagd!

Vroeger stond op de plaats waar deze foto gemaakt is de centrale van Dordrecht, klem aan de brug van Papendrecht naar Dordrecht. Met de jaren is deze fabriek gesloopt. Al jaren zoekt de gemeente naar een juiste invulling voor deze locatie. Eerst moest er mega-bioscoop komen, later weer een winkelcentrum. Nog steeds is er echter niets gebeurd.

Dat brengt mij dan ook bij de titel. Elke keer als ik over deze brug kom, en dat is nogal wat keertjes, zie ik in mijn verbeelding een indoor duikcentrum. Een plaats waar je in een prettige omgeving duiken kunt leren tot een diepte van 20-25 mtr. Glazen kolom in het water, een spectaculair gezicht zou ik zo zeggen. Dus....als u nog een investeerder weet.......

Ook spectaculair waren de snelheden vandaag. Met gemak 45-50 km p/u, wennen aan de rukwinden die de Quest soms een andere kant op wilden sturen. Een bezoek aan moeder gebracht, even bij broer langs en hup de Gorinchemse brug over, waar een mountainbiker mij groetend voorbij kwam in de beklimming. Op het stuk richting Schoonhoven heb ik hem ook maar gegroet. Wel zo netjes toch?


vrijdag 10 mei 2013

De kin omhoog......de kin omlaag.

In mijn vorige blog heb ik reeds de motoriek van de berijder van een velomobiel genoemd. Om dit aan den lijve te ondervinden wil ik bij deze een testje meegeven, graag even laten weten hoe het u bevalt.

Wat is de bedoeling? U kunt zelf ontdekken waar uw voorkeur ligt, hoe u het makkelijkst rijdt, het makkelijkst uw energie overbrengt.....het gaat in deze niet over goed of fout.

Rij eens een kilometer op volle snelheid met de kin iets omlaag.......kwartiertje rustig aan....daarna herhaalt u deze test nogmaals met de kin iets omhoog. Het gaat niet over wat beter is, het gaat erover wat voor u beter werkt. U zult merken dat de ene of de andere houding u beter ligt. Ik ben benieuwd en hoor het graag van u!

donderdag 9 mei 2013

Mooi ritje......

Vandaag rondje Gorinchem, Woudrichem, Almkerk, Dordrecht gereden. Een kleine 70 km, voor de doorgewinterde Q rijder om ff warm te worden, voor mij juist een prima rit om meer en meer te wennen aan de velomobiel. Ik kom langs de "omgekeerde wereld", zie foto. Wat is dat dan? Vroeger stond in de Alblasserwaard in het algemeen het woonhuis voor de boerderij. De schuur lag aan het water, daar werd de melk opgehaald. Op de foto ziet u dat dit juist omgedraaid is......vandaar de naam.

Verder door de Biesbosch gereden waar ingepolderd land plaats moet maken voor de rivier. Gelukkig kon ik dit koolzaadveld nog op de gevoelige plaat leggen.





de "omgekeerde wereld" 



dinsdag 7 mei 2013

Kraaaaaaaaak..........


De eerste schade is een feit. Ik had besloten om met de 308 naar de training bij Next te gaan, een kleine 20 km. Lekker weer, prima ritje om meer en meer te wennen aan het het Velomobiel rijden. Op de Wantijbrug bij Dordrecht minderde ik keurig vaart om linksaf de Stadspolders in te draaien. Plots kwam een wielrenner van D.T.C de Mol uit Dordrecht de hoek om, door de binnenbocht. Mijnheer viel, bezeerde de knie........en mijn neus ws kapot, althans van de 308. Grrrr......






maandag 6 mei 2013

Krachten beter overbrengen

Naast allerlei innovaties op fietsgebied, banden etc. is ook de menselijke factor een zeer belangrijke. Uiteraard in eerste instantie getraindheid. De fysieke component is zeer belangrijk. In "het rood" rijden konden alleen de mannen die veelvuldig uit de verboden snoepjespot aten.....deed je dat niet dan, was het al snel dat de benen "ermee ophielden".

Echter, een niet te onderschatten fenomeen is de menselijke bouw van de persoon die in de velomobiel zit. Wat is zijn motorische talent, hoe zijn/haar bouw in elkaar. Onderstaand plaatje maakt een start naar de uitleg van dit onbekende terrein.













We onderscheiden een tweetal loopvormen. Mensen die de neiging hebben om enigszins met de kin omhoog te lopen, afwikkeling over de hiel (ook eeltafzetting op de hiel) ....dit zijn de zg. S-typen....dit is te zien op het bovenste plaatje. Zij zullen in de Quest ook wat verder achterover zitten, de rug aangesloten op de stoel. Daarnaast zijn er de mensen die een beetje met de kin naar beneden lopen, de schouders gaan als eerst nar voren, daarna volgt het lichaam. Zij zullen, door deze manier van bewegen, ook meer de neiging hebben iets naar voor in de stoel van de Quest te zitten. Een ieder, op zijn eigen wijze, is in staat meer kracht te leveren. Denk hierbij aan 2 km. p/u.

Wordt vervolgd.

zondag 5 mei 2013

En bedankt.....

Gistermorgen onderhoud gehad aan de Quest. Jos heeft zich de gehele ochtend met de Quest bezig gehouden. Voor de veiligheid ook maar een toeter laten monteren. Staat van de fiets werd als uitstekend  betiteld. Dank Roel! Veerpoot nagekeken, ketting op lengte enz. Prima service en een en ander geleerd.

Vanmorgen ritje langs de Kinderdijk. Rustig aan, veel kerkvolk onderweg. De toeter komt goed van pas. Het rijden went meer en meer. Ook werd duidelijk dat ik vrijdagavond niet zulke slechte benen had.....maar een aflopende band!

vrijdag 3 mei 2013

Onderhoud!

Net weer met de mannen van Velomobiel.nl gebeld. Morgen onderhoud aan de Quest, 09.00 uur scherp.

Ik zal dan meteen eens vragen of zij ook ervaring hebben met de verschillende zithoudingen in de Quest. Wat wil het geval. Al jaren bestudeer ik de motoriek en denkwijze van mensen. Van orgine kom ik uit de volleybalwereld, laatste drie jaar als Bondscoach van de Zitvolleybal Dames. Ik heb daar ondervonden dat het Action Type van iemand bepalend is voor het efficient mogelijk overbrengen van kracht. Onbewust zoekt een persoon altijd naar zijn meest prettige positie. Dit geeft dan ook de meeste kracht. Kan iemand daar niet in zitten, dan kost dit hem of haar onnodig veel energie.



Wat bovenstaand kort filmpje hier mee te maken zal ik de komende dagen verder voor jullie uitwerken. De resultaten van een iets andere zithouding zijn echter verbluffend.  Snelheid neemt toe bij een, meer bij de eigen persoon horende, zithouding/motoriek


donderdag 2 mei 2013

Wielrenners zoek!

Gisteravond even met de buurman mee naar D.T.C De Mol. Voor het windje richting Dordrecht, eenvoudig richting de 40 km. ...buurman puft en hijgt. Bij de spoorbrug over de Merwede moet ik wel wat terug, maar klimmen met 19 km p/u met de Quest is nog  acceptabel. Bij de toerclub aangekomen tref ik een groepje van 20 mannen in de leeftijd tussen 35-50 jaar.
We vertrekken, weer gaat het over de spoorbrug, nu echter terug. Als ik boven ben zie ik in de verte de groep fietsers. Ze verdwijnen in een bocht. Als ik beneden ben zijn de mannenbroeders nergens meer te vinden. Ik ben gelost!! Denk aan je sprinter, zeggen ze in een wielerpeloton. Hier niet. Ik besluit rechtsaf te slaan en de Merwede te volgen. Bij Schelluinen naar het noorden....tegenwinds, maar nog altijd boven de 30 km p/u koersend. Thuis gekomen even de Strava bekeken, met al het gedraai en geker, geklim toch nog bijna 29 gemiddeld. Niet schokkend hoog, maar met een heup die eigenlijk al vervangen had moeten zijn zowaar niet slecht. Het lijkt erop of de Quest-therapie positief  werkt voor de versleten heup.