Totaal aantal pageviews

woensdag 7 augustus 2013

HOOFDLETTER "K"...........van klimmen

Deze week met het gezin in San Marino om daar wat te genieten van zon en zee. De zee is wat verder weg, maar verder geen probleem. De klim naar San Marino stad leek me wel de moeite waard, een hoogteverschil van de camping naar "Citta" San Marino van een kleine 500 meter. De Quest is er niet bij, ik rij op een Giant Expedition naar boven, met voldoende verzet.
"KANONNE".........dat was een steil klimmetje. Van de camping direct in de beugels, ik schat, met de kennis die ik vanuit de Alpen heb, een stijgingspercentage van 14%-15%.....en dit lange tijd. Waar ik in de Alpen altijd uitstekend uit de voeten kon, rijd ik me in een paar kilometer helemaal in het "rood". Einde.
Dat vraagt een revanche zeg ik dan maar. Anderendaags een iets andere route genomen, waar een wat meer gloeiende weg, procent of 10/11, me naar het topje van de hoofdstad brengt. Waar ik al aan mezelf begon te twijfelen, blijkt dat het allemaal nog meevalt. Redelijk eenvoudig bereik ik de hoofdstad, waar ik kan genieten van een prachtig uitzicht.



Toch ben ik wel benieuwd of het mogelijk zou zijn om met een aangepast verzet met de Quest naar boven te rijden.......en of het dan ook nog comfortabel is. Kun je klimmen met een Quest, of is de massa te groot?

10 opmerkingen:

  1. Je kunt prima klimmen met de Quest. Ik heb in Duitsland, Ierland, Frankrijk en Denemarken enkele tienduizenden hoogtemeters geklommen in de Quest. Tandwiel voor 30 tands, achter 34. Dan kun je tot zo'n 14% klimmen. Vanaf 12% en hoger is naast de fiets omhoog lopen meestal even snel. Haal een eventueel minivizier eraf om meer ventilatie te krijgen.

    Rustig doortrappen anders zit je snel in het rood. Ik ga altijd met maximaal hartslag 138 omhoog. Hoger gaat wel, maar door de veel slechtere ventilatie, je rijdt vaak tussen bomen en de snelheid is laag, kun je nooit je maximale hartslag volhouden. Op het vlakke en met hoge snelheid kan ik een uur lang hartslag 150 volhouden.

    Verder moet je zorgen dat als de klim begint, je al op het kleinste blad voor rijdt. Schakel je te laat terug, bijv. al in de klim, dan lukt het vaak niet en sta je stil. Let heel goed op de juiste lengte van de ketting. Al zit er maar één schakel teveel in, dan wreekt zich dat tijdens het klimmen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wim,

      Interessant filmpje over de Risse demper. Zeker het overwegen waard.

      Zoals beloofd ben ik bereid je motorische profiel vast te stellen. Ik heb de komende twee weken nog vakantie. Mocht het je schikken....neem gerust contact op dan proberen we een tijd te prikken.

      Groet,

      Michiel

      Verwijderen
  2. Maar hoe weet je nou dat de ketting op de juiste lengte is? Ik heb in mijn Quest de 'standaard' 3x9
    (30/42/53) x (28/24/21/18/16/14/13/12/11) maar toen ik een keer op het kleinste blad voor wilde schakelen (30) kreeg ik het gevoel dat de ketting er (bijna) afliep. Meteen dus maar weer opgeschakeld.
    Sindsdien rijd ik nooit op het kleinste blad voor. Al die klimmen van laatst in Limburg en in de Duitse Eifel reed ik voor op het middelste blad (42) en achter op de grootste twee (24 of 28) al naar gelang hoe steil het was. En soms was het behoorlijk trappen en ging het maar met een gangetje van 5 km/uur (loopsnelheid).
    Wa (mij) ook hielp was de armen/ellebogen buitenboord over de rand laten hangen, dit geeft ook weer extra verkoeling. En in mijn geval probeerde ik ook niet boven de 150 hartslag te komen (maar mijn maximale ligt ongeveer bij 179 volgens de formule 220-leeftijd).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is simpel te controleren. Schakel voor op het grote blad en achter ook.
    Haal nu het derailleurkapje eraf. De kooi, de poot van de derailleur, moet nu onder een hoek van ongeveer 50 tot 60 graden naar voren wijzen. Niet 90 graden, dan is er onvoldoende kettinglengte om te schakelen.
    In de regel is er zoveel kettinglengte dat de kooi naar beneden wijst als de beide grootste bladen zijn geschakeld. Je weet dan zeker dat als je naar het kleine blad voor schakelt er zoveel kettinglengte is dat de veer in de derailleur niet in staat is om nog enige spanning op de ketting te houden. In de bergen zal bij het klimmen de ketting over de tanden schieten en er meestal aflopen.

    De standaard gemonteerde SRAM X9 derailleur is eigenlijk minder geschikt in een velomobiel. De duurdere SRAM X0 heeft een tweemaal zo sterke derailleurveer. Hiermee is het mogelijk om in de bergen niet alleen de eerste twee versnellingen te gebruiken, zelfs tot de vijfde versnelling is mogelijk.

    Het in een te zware versnelling omhoog stoempen vernielt je knieën op termijn. Je moet liefst een wat hoge cadans rijden. Dan komt er ook het meeste vermogen vrij.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wim,

      Over het meeste vermogen.....daar heb ik nog wel een interessante voor je. Jouw blogs lezend ben je op zoek naar elke halve kilometer snelheid die je maar kunt vinden. Je schuwt de SRM dan ook niet om de juiste data op te halen. Naast deze technische zaken is er ook zoiets als het motorische profiel van personen, wat bij elke persoon afwijkt. Fietsen in je eigen profiel geeft ook meer vermogen, al is het maar die halve kilometer. Bij dat profiel hoort ook een bepaalde zithouding/beweging in de fiets. Het zou een interessante kunnen zijn jouw motorische profiel een keer vast te stellen, om te kijken of er nog meer uit te halen is.

      Groetse, dank voor je info,

      Michiel

      Verwijderen
    2. Hi Michiel,
      Ik heb geen idee hoe dit vast te stellen. Lijkt me wel interessant. Doe jij dit?
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    3. Beste Wim,

      Ja, dat kan ik. Is geen probleem om te doen voor je. Geeft interessante persoonlijke gegevens die bij jou als persoon passen. Laat maar weten als je dit een keer zou willen.

      Groetse,

      Michiel

      Verwijderen
  4. Hallo Michiel,

    Ik sluit me aan bij Wim, klimmen met een velomobiel gaat best. Ik rijd mijn woonwerkroute in Noorwegen, met een paar (korte) hellingen van 13% erin. Mijn Strada is uitgerust met een 10 speed SRAM XO met 12-36 cassette achter en voor een standaard triple 53-42-30, daarmee kan ik prima uit de voeten. Op de steilste stukken inderdaad niet sneller dan circa 5 tot 6 km/u, maar ik kom altijd boven ook in de winter.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Adri,

      Das goed nieuws. Loop met het plan rond om volgend jaar in een klein weekje naar Alpe d'Huez te rijden.......daar zit ook de Col de la Madeleine in en als klap op de vuurpijl de Col du Glandon, veel lastiger dan de Alpe d'Huez. Vraag blijft of je dit tempo klimmen van 5/6 km kilometers achter elkaar vol kunt houden. Wel een bijkomend voordeel met de Quest. Waar je met een gewone fiets met die snelheid echt gaat balanceren, heb je met de Quest daar geen last van.

      Groetse,

      Michiel

      Verwijderen
    2. Hallo Michiel,

      Als dat klimmen echt kilometers lang gaat worden aan die snelheid zou je nog kunnen overwegen tijdelijk je crankstel te wisselen voor een ATB-triple, om zo je trapfrequentie hoog genoeg te houden. Anders ga je misschien toch de knietjes te zwaar belasten. Dan heb je een echt bergverzet, alhoewel je dan wel wat snelheid gaat inleveren op de vlakke stukken.
      Het is maar een gedachtensprong, misschien te overwegen?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen