Totaal aantal pageviews

donderdag 16 mei 2013

Linkerbocht, rechterbocht.....

In dit bericht een uiteenzetting over het makkelijk insturen van bochten, niet de scherpe bochten, maar flauwe bochten. Herkent u het gevoel dat de ene bocht makkelijker instuurt dan de ander? Dat u een voorkeur heeft voor de linker-of de rechterbocht. U vraagt zich af hoe dat kan, waarom stuur ik de ene bocht met meer vertrouwen in dan de andere bocht? Hieronder de verklaring voor dit fenomeen.

Elke persoon heeft een voorkeurs dominant oog, het oog waar de informatie sneller wordt verwerkt als er beweging in waar genomen wordt. Het insturen gaat samen met beweging. Voor mij zelf is het insturen van een bocht naar rechts net iets minder prettig dan het insturen van een bocht naar links. Mijn dominante oog is mijn linkeroog, ik heb simpelweg sneller contact aan mijn linkerkant, maak makkelijker contact met deze bocht. Het dominante oog en de bocht werkt dus tegengesteld.


In bovenstaand plaatje gaat het ook nog over lateraal en perifeer zicht. Daarover een andere keer.

Kan ik iets verbeteren over het insturen van mijn niet zo favoriete bocht. Jawel, heel eenvoudig. Draai uw dominante oog richting de bocht, het tegengestelde oog, in de richting van uw minder favoriete bocht. Maak daadwerkelijk contact met de omgeving daar, u zult merken dat het doorlopen van deze bocht makkelijker, comfortabeler zal gaan.

Tot een volgend keer.

6 opmerkingen:

  1. Ik merk zelf dat ik probleemloos naar rechts stuur en m'n fiets op 2 wielen zet. Naar links doe ik dat met angst en beven. Mijn dominante oog zou dan dus de rechter zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Quemo,

      Nagenoeg zeker dat je rechts motorisch oog hebt. Oplossing voor je linkerbocht zou kunnen zijn om meer contact met je rechteroog met deze bocht te maken, meer in de bocht te kijken, m.a.w. je hoofd dus bij een linkerbocht overdreven naar links te draaien. Op dat moment pikt je rechteroog de beweging weer op. Je zult merken dat een en ander makkelijker zal verlopen.

      Groet,

      Michiel de Ruijter

      Verwijderen
  2. Hier heb ik niet zo'n last van, waarom?? Omdat mijn linkeroog van glas is, al ruim 30 jaar dus een favoriete kant om in te sturen is mij onbekend. Ik knal net zo makkelijk naar links als naar rechts een bocht in.
    Wat ik er wel bij moet zeggen is dat er bij mij tijdens motorrijlessen is ingehamerd dat je ver vooruit moet kijken en altijd ruim een bocht moet inkijken, op deze manier gaat het nemen van een bocht soepel en vloeiend.

    Q521

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap er geen hout van
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oogdominantie

    Als ik daarvan de eerste test uitvoer, dan is juist mijn linker oog dominant. Voer ik de 2e test uit, dan zijn ze nagenoeg gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Motorische testen zijn op deze manier lastig uit te voeren. Ik houd me al meerdere jaren bezig met de motoriek van personen, deze materie komt hier ook vandaan.

    Als het zo is als je beschrijft met het rijden van je bochten is het zeker dat je motorische oog je rechteroog is. Is overigens ook aan je persoonlijkheid verbonden.

    groet,

    Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En mogelijk ook nog weer hersenhelften? Het lijkt erop dat ik geen dominante hersenhelft heb (ronddraaiende danseresje, ik kan haar beide kanten op laten draaien)

    BeantwoordenVerwijderen